Scroll to top

Google fokuserar på dina besökare

Google ger oss möjligheten att fokusera på våra besökare i Analytics!

Med kunden i fokus skapar du en bra användarupplevelse

Förståelsen för vår målgrupps köp/informationsresa kommer att ha avgörande roll under 2018. Därför satsar nu Google Analytics på att ge oss marknadsförare verktygen för att bättre kunna mäta de olika steg vi tar i en kundresa med dessa 4 nya Analytics-funktioner som ska hjälpa oss att förstå besökaren och få de beslutsunderlag på förbättringar till en mer användarvänlig webbplats.

Fokusera på dina användare i din rapportering

Standardrapporterna har nu uppdaterats med fokus på användaren som är det viktigaste i att definiera beteendet på vår målgrupp för att skapa rätt förutsättningar till en användarvänlig webbplats. Google säger själva att vi nu kan förvänta oss se hur många användare som kommer till din webbplats från betalt sök förutom att se just antalet sessioner.

För att du ska ta del av denna nya funktion som Google uppdaterat loggar du in på ditt konto och går till fliken Admin- egenskapsinställningar och väljer sedan aktivera användare i din rapport som är uppmärkt i ditt konto. Andra sätt att analysera dina användare kan du prova dina befintliga rapporter som nu finns i Analytics så som aktiva användare, kohortanalys och livstidsvärde.

Mät livstidsvärden och dimensioner för dina användare

Tidigare har vi kunnat analysera våra besökare via ”User Explorer” men nu har vi alltså fått tillgång till ”Livstidsvärden”, dessa mätvärden och dimensioner ger dig ett mer detaljerat sätt att mäta dina besökare. Du kan exempelvis titta tillbaka och se den totala tiden som användare har spenderat på din webbplats, Visa data över användarens första besök och vilken kanal den kom ifrån. Mm

Läs mer här: https://support.google.com/analytics/answer/6339208

Målgrupper

Google Analytics har nu lagt till möjligheten att publicera målgrupper i en ny rapport där kan du se en kanalvy över de målgrupper du skapat i Analytics ex. möjligheten att få en vy där du kan se alla användare som köpt något från din shop de senaste 12 månaderna. kort sammanfattat Analytics ger dig möjligheten att förstå hur användaren agerar och dess beteende. Läs mer om hur du kan arbeta med målgrupper i Analytics här: https://support.google.com/analytics/answer/7162572

Användare som är mest sannolika att konvertera

Där Analytics samlar mätvärden för dina besökare som troligen kommer att genomföra en konvertering i framtiden med hjälp av en maskininlärnings metod som lär sig av användare som tidigare gjort konverteringar på din webbplats. Att få möjligheten till att kunna förutspå om en viss typ av användare konverterar på din sajt eller inte är trots allt en guldgruva eftersom det kan användas i dina beslutsunderlag till att utveckla din hemsida eller för att göra riktad annonsering ex re marketing genom AdWords helt klart.

För att kunna få tillgång till funktionen så måste du minst ha 1000 användare/månad och minst 30 dagars historisk data.

Efterlängtade funktioner och fyra steg i rätt riktning när Google ger oss verktygen att analysera våra kunders köpresa under ett enda tak som ger dig en mer effektiv optimering och styrdokument till förbättringar kring framtida förändringar på webben och strategisk rikting i din kommunikation.

Related posts