Scroll to top

Mät din framgång i sociala medier

Lyckas du med dina aktiviteter eller skrämmer du iväg dina kunder?

Att analyser ditt innehåll är den viktigaste biten när du ska utvärdera hur bra ditt innehåll fungerar. Hur skulle du annars veta att den tid du lägger ner på social medier faktiskt genererar något? För att du ska lyckas som företagare måste du analysera din data, lära dig att förstå den, utvärdera och göra om och kanske tom. göra ännu bättre. Med en analys av din data får du precis de insikter du behöver för att veta vad du ska fokusera på.

Oavsett om det gäller blogginlägg, aktiviteter på sociala medier så vill du att ditt innehåll ska exponeras på nätet och nå ut till de personer som konverterar dvs genomför ett köp, laddar ner en pdf eller skickar in ett kontaktformulär. Därför är det viktigt att du analyserar din resultat och det är först när du har datan i din hand som du kan följa upp hur dina aktiviteter har presterat.

Verktyg för att mäta din framgång i sociala medier

Det finns som sagt en hel drös av olika program och appar att välja på som gör det möjligt att djupdyka lite mer i din data. Det bästa analysverktyget för mig behöver inte vara det bästa alternativet för dig, men här nedan har du några exempel på analysverktyg jag brukar använda mig av dagligen oavsett om det är sociala mediers prestation jag vill veta eller hur webbplatsen presterar.

Mät din framgång i sociala medier med dessa parametrar

Här nedan följer olika parametrar som kan vara bra att mäta när du ska utvärdera hur bra ditt innehåll fungerar på sociala medier.

  • Följare, hur många följare har ditt konto, ökar följarantalet successivt kan du vara säker på att din social media strategi verkligen fungerar.
  • Delningar, hur ofta delas innehållet? På vilka plattformar? och vilken typ av inlägg är det som delas mest. Video, bild, carousel, text, blogginlägg etc.
  • Kommentarer, hur många kommenterar dina inlägg? vilken typ av innehåll får flest kommentarer?
  • Spenderad tid tittandes på ett videoklipp? Tittar de klart på hela filmen eller hur ser beteendet ut? Får du ut ditt budskap?
  • Hur många har aktivt klickat på videon så att ljud spelas upp? På Facebook spelas videoklipp upp automatiskt utan ljud men finns det tittare som aktivt valt att ha ljudet på?
  • Hur många besöker din blogg? Effektiva blogginlägg innebär hög bloggtrafik. Spåra din blogg och webbplats trafik för att se till att du skriver saker som intresserar just din målgrupp. Gör gärna en sökordsanalys baserat på din målgrupp, vilka är de typsika frågor de ställer, vad tycker de om, vad vill de veta?
  • Hur många läser ditt innehåll och gör något efteråt? ex laddar ner en gratis pdf, fyller i kontaktformulär,  anmäler sig till en webbkurs eller hur många vill ta del av mer innehåll genom att signa upp sig på ditt nyhetsbrev.
  • Tid spenderad på din hemsidas olika sidor?Med hjälp av google analytics kan du få reda på hur länge de spenderar på en specifik sida, om de klickar och sen hoppar ur eller går vidare betyder det att landningssidan inte uppfyllde det de var ute efter eller gick de vidare till en annan sida?
  • Från vilken kanal kommer trafiken ifrån? Här syns företagets totala digitala närvaro. Källor som sociala kanaler, betald sök, refferrals, organisk trafik, email mm. Genom att analyser olika kanaler kan du se vilka aktiviteter som genererar trafik till din hemsida. Exempelvis ett specifikt blogginlägg kanske funkar bättre på linkedin som delad atrikel än den artikeln som delades på Facebook. Dessa kanaler kan ge dig insikter vilken typ av plattform som passar din verksamhet bäst för att kunna utveckla din marknadsföringsstrategi framåt.
  • Avvisningsfrekvensen? Den berättar ganska mycket om hur din webbplats presterar. En hög avvisningsfrekvens kan ge dig indikationer på att det är något problem med en sida, kanske laddas den långsamt eller riktar du din kampanj fokuserat på helt fel målgrupp? Är det lätt att förstå vad man ska göra när man kommer in på sidan? finns det något man kan göra bättre exepelvis lätta upp innehållet med en video som förklarar sidans innehåll, smidiga kontaktvägar med mera.

Bra innehåll som skapar engagemang och som når din rätta målgrupp bör leda till det mål du satt upp, men märker du inget resultat eller förbättring kan det vara dags att slå en titt på din strategi, aktiviteter som inte genererar någonting är bara slöseri med tid.

Related posts

Post a Comment