Scroll to top

Så marknadsför dina tjänster på Facebook

Med hjälp av fliken ”tjänster” kan du marknadsföra alla dina tjänster du förmedlar till dina kunder. Tjänster som Installation/bortforsling för detaljhandel, påträtt/bröllopsfotografering för fotografer, olika konsultationer och tjänsteutbud för konsultfirmor. En städfirma vill förmodligen promota sitt tjänsteutbud för fönsterputsning, flyttstädning (använd beskrivning väl och förklara mer djupgående vad dina tjänster innebär och vad du just kan erbjuda) m.fl..

 

Såhär lägger du till dina tjänster

För att lägga upp dessa tjänster du erbjuder går du till din Facebooksida och titta efter om du har fliken ”tjänster” aktiverad. Detta kan du hitta under menyn under omslagsfotot eller i vänstra sidofält.

sa-marknadsfor-du-dina-tjanster-pa-Facebook

Nu ska du samla fliken med önskad information som du vill att dina kunder ska se. För att lägga till en tjänst klickar du bara på den blåa knappen. Från det här steget kan du lägga till ett passande namn för din tjänst du erbjuder, specificera pris och lägga till en passande bild som symboliserar det du erbjuder. Snyggast layout får du med bilder om du skapar bilder i 400×400 pixlar. Alltså fyrkantigt format för att bilden inte ska beskäras.

Beskrivningen får max innehålla 200 tecken så formulera det väl och lämna det viktigaste först.

skapa dina tjanster som du vill marknadsfora på facebook

Här behöver du inte tänka på att tjänsterna ska läggas i en speciell ordning då du enkelt kan dra och flytta tjänsterna upp och ner beroende på vart du vill ha dem. Det du behöver tänka på dock är att de 3 första tjänsterna du valt är också de som kommer att synas på din tidslinje. Nedan illustrera hur det ser ut

tjanster-facebook

Bilden ovan visar hur det ser ut när man lagt till flera tjänster. Härifrån kan du också redigera eller ta bort dina tjänster genom att använda rullgardinsmenyn. Och du glöm inte att publicera fliken innan dess är de alltså inte synliga utåt för besökarna.

Om du jämför med ”Tjänstefliken” mot ”Shoppingfliken” på Facebook så finns det egentligen en nackdel där att du inte kan lägga till länkar som tar dina kunder till din hemsida för mer detaljerad information. Dock finns det andra kreativa sätt att testa för att komma runt detta.

  1. Skriv in ditt telefonnummer, mejladress i beskrivningen av dina tjänster.
  2. Använd prissättningsraden till att skriva ut dit nummer som uppmanar dina kunder att kontakta dig.

Related posts