Scroll to top

IGTV- Kreativ synbarhet för oss marknadsförare

Kreativ synbarhet för marknadsförare med IGTV

Vidga dina vyer och våga vara kreativ

Instagrams nya app IGTV (Instagram TV) är möjligheternas plattform som utmanar oss marknadsförare att bli ännu mer kreativa i vår kommunikation på sociala medier. (Om inte mer videoredigering som ska anpassas i flera format) Men nu kan vi äntligen publicera vertikala längre filmklipp (upp till 1h långa för kändisar, men för oss vanliga dödliga upptill 10 minuter) än de normalt 15 sekunderna vi har på oss att få ut vårt budskap via Instastories vs 60 sekunder långa videos via ordinarie Instagramflödet.

Nå ut till dina befintliga & skapa ett mervärde till dina följare

Du kanske som jag tidigare blivit frustrerad över tidsbegränsningarna med videos man producerar till sin Instagramkanal?  Nu är det dock det problemet ett minne blått då IGTV väcker möjligheterna för dig att skapa en serie kring ditt varumärke med videoklipp längre än 60 sekunder och det bästa av allt dessa filmklipp försvinner inte efter 24 timmar. Spännande eller hur? Rid på vågen du också och testa IGTV idag.

Välkommen till kreativa möjligheters Plattform

Eftersom vi nu spenderar mer tid på att titta på videos med våra mobiler är det inte en direkt överraskning att Instagram nu satsar på just detta. Rättare sagt filmtittandet på internet har ökat kraftigt från att ha legat på 50% under åren 2011-2014 till över 80% under 2017, denna statistik innefattar enbart Svenskarnas internetvanor då kan ni själva tänka er hur stort videotittandet är i övriga länder.

Vem kan starta en egen kanal med IGTV?

IGTV har precis som vanlig tv, kanaler. Ja vem som helst kan skapa sin egen kanal i sitt konto, oavsett om du är ett företag, privatperson eller är en kändis!  Direkt när du startar appen möts du av videos som börjar att spelas upp i vertikalt format så att du inte behöver vrida och vända din telefon, det är något du bör naturligtvis tänka på när du nu ska skapa ditt innehåll till IGTV, dessutom kan dina följare kommentera och gilla din video precis som du kan på ett vanligt inlägg på Instagram.

Om du redan följer en person som allaredan hunnit starta sin egen kanal följer du automatiskt denna personen innan du aktivt väljer själv att avfölja, du får också se videoklipp baserat på dina tidigare visade intressen.

Det bästa med IGTV är att den också notifierar i instagramappen när du har skapat en ny video i  din kanal för följarna att titta på vilket innebär att dina tittare är enbart ett klick ifrån att engagera sig med just ditt innehåll.

 

Läs mer om IGTV här 

Såhär skapar du din egen kanal på IGTV

Rid på vågen du också...

Steg 1 Först måste du skapa ett IGTV-konto och det gör du med dessa enkla steg. Öppna IGTV eller ladda ner den fristående appen. Klicka skapa IGTV-konto, instagram kopplar dig då direkt till ditt aktiva instagram-konto till ditt nya IGTV-konto.  OBS!! Om du vill skapa en unik kanal med unikt namn på IGTV måste du alltså skapa ett nytt instagram-konto med ditt unika namn du vill använda till kanalen.

Steg 2 Skapa en IGTV-kanal
Tryck på din profilbild eller växelsymbolen för att skapa en kanal och vips nu är du redo att ladda upp och dela med dig av videos i din nya kanal.

Hur laddar jag upp videos till IGTV?

För att lägga till en ny video till din IGTV-kanal behöver du nu klicka på ikonen ”+” och tillåta IGTV behörighet till ditt bibliotek välj sedan därefter den video du vill publicera. Tänk på att denna plattform är det vertikala videos som ska ha primärt fokus. Lägg sedan till Titel och Beskrivning. Här ska du placera de nyckelord som beskriver din film, dessa nyckelord kommer göra dig sökbar och ge dig mer räckvidd och engagemang. Dessutom kan du byta ut ditt omslagsfoto till din film som du just skapat till en bild som ska locka in besökarna att titta på din kanal, sen är det bara att publicera! Grattis!! Du har nu skapat din första IGTV-video, enklare än så kan det inte bli.

IGTV Analytics

Analys och uppföljning är A och O när du ska utvärdera dina resultat till att strategiskt planera kommande IGTV-videos som driver engagemang och ökar din räckvidd för kanalen. Parametrar som du kan läsa av är följande: Visningar, gillamarkeringar, kommentarer, genomsnittligvisningsprocent, Utöver procentsatsen visas en tidskarta över hur många procent av tittarna du behåller över tid för din videolängd.

För att komma åt dessa parametrar klickar du på ikonen ”…” bredvid, kommentera och dela. Klicka sen på ”Visa statistik” som tar dig till analysverktyget för IGTV.

Grunderna för ditt IGTV-innehåll:

Detta måste du ha koll på innan du sätter igång

  • Videos som skapas här skall vara vertikala.
  • Videolängden kan vara från 15 sekunder upp till 60 minuter.
  • Videos som laddas upp försvinner inte efter 24 timmar.
  • IGTV-videos kan tittas på genom den fristående IGTV-appen eller direkt på Instagram.
  • Videos spelas upp automatiskt när du öppnar appen
  • Användarna kan kommentera, gilla och dela med sig av videon till sina vänner via dm.
  • Alla som skapat en IGTV-kanal har sin egen kanal, precis som det ser ut på youtube.
  • Videostorlek: 9:16

5 fördelar varför just du ska finnas med på IGTV

Its time to be Creative and let the magic happen!

0

Personalisera företaget

Nå ut till dina befintliga & skapa ett mervärde till dina följare på ett helt nytt sätt

0

Skapa en följetång kring ditt varumärke

Ge dina följare en anledning att komma tillbaka med en vlogg, podcast eller serie.

0

Rid på vågen du också

Än är det inte många som finns där vilket betyder att du kan vara först ute med att skapa innehåll för just din bransch.

0

Engagera och stå ut från mängden

Utnyttja nyhetensbehag när alla kollar på IGTV just nu, locka engagerande kunder till just ditt företag.

0

Kreativa sätt kommer att ge dig ökad synlighet

Det finns inget rätt eller fel, därför finns det tid till att exprimentera och skapa nya sätt att öka din synlighet på denna plattform.

Related posts