Scroll to top

Öka dina lokala synbarhet i google maps

Ett sätt du kan införa för att öka dina lokala SEO är att Verifiera dig på Google my business. Dvs. gör dig mer synlig i sökresultaten när dina kunder söker efter er.

För att demonstrera ett exempel hur det kan se ut i sökfältet så har jag använt mig av sökordet ”Golfklubb nära mig”

 

Här nedan visas resultatet av den fråga jag ställde:

Sökresultatet i webbläsaren

oka-din-synbarhet-i- google- maps

Sökreusltatet i maps

sokresultatet-google-my-business

Till min förvåning visas bara Nässjö golfklubb listat trots att jag vet att det finns bättre golfklubbar omkring där jag bor så som Hooks golfklubb, a6 golfklubb. Golfklubbar som dessutom ligger närmare min position, men inget utav de andra ställena visas i sökresultatet när jag söker efter dem. Högst trolig anledning är att man optimerat sin sida till Hotell och logi. Så jag som utomstående vet i detta läge att dessa prospekts inte finns att tillgå. Så om du vill vända trenden och göra dig sökbar i maps och synlig i sökresultaten är det inte bara hemsidan som spelar roll i lokala sökningar. För att lista ditt företag på Google följ dessa enkla steg.

  1. Registrera ditt företag på Google my business och fyll i dina företagsuppgifter.
  2. Verifiera ditt företag. (kan ta upp till 2 veckor innan du får din verifieringskod av google) när du väl fått din kod kan du verifiera ditt företagskonto.
  3. Under tiden du väntar kan du lägga till innehåll på din sida. Se till att du har korrekt information på din sida såsom öppettider, webbadress, logo, bilder på personal, interiörer, exteriörer med mera.

 

Du bör också

Utnyttja Googles möjligheter med små microbloggar som gör dig mer synlig i sökresultatet.

I Google My business har du denna funktion där företag kan uppdatera små mikrobloggar som dyker upp i det organiska sökresultatet när de söker på företagsnamnet eller specifika sökord som förknippas med din verksamhet. Dessa microbloggar kan även dyka upp i sökresultaten för Google maps. Perfekt för dig som vill nå ut med speciella erbjudanden, kampanjer eller vill promota ditt nyhetsarkiv lite extra.

Desktopvy_googlemicro-bergeforsensflis.se_

 

Slutsats: Ännu ett verktyg att få ut specifik information och erbjudanden just din verksamhet vill nå ut med.

Typiska Användningsområden:

1. Specifika produkter & tjänster

2. Erbjudanden

3. Tillfälliga öppettider

4. Evenemang

5. Företagsnyheter

Skulle du också prova Googles nya funktion i My Business?

Related posts