Scroll to top

Såhär lockar du trafik till din blogg

Att bara blogga är inte en bra strategi, för att lyckas med din blogg och driva in rätt besökare som läser dina inlägg krävs det att du gör din research. Varför ska du lägga energi på något som inte genererar något tillbaka, precis som du skapar en strategi för din digitala marknadsföring via sociala kanaler, betald sökmotorsmarknadsföring så krävs det även här att du har en plan att utgå ifrån. Börja skapa värde och lyft din blogg eller nyhetarkvi med värdefullt innehåll som människor söker på.

Fördjupad sökordsanalys ger dig verktygen att utveckla din blogg

Det viktigaste steget i din research är att du genomför en fördjupad sökordsanalys, som hjälper dig att förstå hur din målgrupp söker efter din produkt eller tjänst. Vissa människor söker på specifika frågor på ett problem som din produkt eller tjänst kan lösa medans andra bara söker på produktnamn, serienummer. Dessa frågeställningar kan se olika ut beroende på vart de befinner sig i sin köpresa, visst finns det säkert flera olika sätt och beteenden dina kunder använder när de letar efter den perfekta produkten eller tjänsten som motsvarar deras behov.

  • Informationssökningar: ”Toalett Ifö eller gustavsberg, bäst i test?” eller ”Montera toalettstol ifö”
  • Frågeställningar om ett problem: ”Det läcker vatten från toaletten”, ”Laga spolning toalett”, ”läckande toalett Gustavsberg”
  • Transaktions sökningar: ”Rörmokare stockholm”, ”ifö sign wc-stol 6860” ”Köpa wc-stol Gustavsberg”

Utveckla din blogg genom att söka efter relevanta sökord

Genom att dela in specifika sökord i olika kategorier kan du enkelt hitta ett brett urval av innehållsideer du bör investera din tid till att skriva om i din blogg, innehåll till sociala medier eller utöka dina produkt och kategori texter med. Fånga de frågeställningar dina kunder söker efter och få möjligheten att vara där när de än söker efter information med en strategisk och sökordsoptimerad blogg utformad för just din målgrupp du vill nå. Dela in dina artiklar med kategorier såsom Så funkar det, nyheter, trendspaningar, saker att undvika med mera.

Det finns en drös olika program du kan använda för att utföra en sökordsanalys, dessa verktyg visar vad människor aktivt söker efter, några av dem jag brukar använda är Googles egna verktyg:

  • Adwords keywordplanner
  • Search console
  • Googles sökresultat, öppna upp ett vanligt fönster och sök efter ett sökord du bestämt att du ska skriva om, då kommer du att får sökordsförslag längst ner på sidan. Förslag av de sökningar som har sökts tidigare i google sökresultat.

Du vill väl skapa innehåll som människor söker frekvent efter och utan en strategi för din blogg eller ditt nyhetsarkiv slösar du garanterat bort din tid. Börja med att dela in all den information som du tagit fram i olika kategorier och passande underkategorier, utefter det skapar du innehåll med matnyttiga intressanta artiklar och blogginlägg för varje ämne, kombinera ihop texterna med både bilder och videos och text för att lätta upp innehållet och glöm inte att intern länka mellan olika artiklar från huvudkategorierna till underkategorierna för att visa Google att du har ett brett urval och relevant information kring det ämne du skriver om.

 

Läs mer här om hur just SEO kan hjälpa dig att producera bättre innehåll till din blogg

 

Mät effekten av dina texter- ett ypperligt tillfälle att lära känna din målgrupp

Gräv efter guldkorn och lär känna dem på djupet. Vilka är dem? hur ser deras beteende ut? Vart kan du hitta dem? Vilka drivkrafter har de och på vilket sätt kan du påverka dem och vad bryr de sig om mest? Glöm inte bort att mäta effekten av dina inlägg du producerar, vilken typ av inlägg funkar bäst och vad som inte fungerar, gör om gör rätt eller utveckla det som redan funkar bra till något ännu bättre. Genom att mäta effekten av de inlägg du producerar vet du mer om hur du ska planera strategiskt framåt, här nedan följer några sätt hur du kan gå vidare och mäta effekten av den tid du investerar i ditt innehåll.

Följ och analysera din data i Google analytics.

  • Hur många läser dina inlägg?
  • Hur många besökare har du?
  • Avvisningsfrekvensen hur ser den ut? Lämnar de sidan efter några sekunder eller behåller du dem.
  • Hur lång tid spenderar dina besökare på sidan?
  • Kan du se att de genomför en konvertering? Dvs uppfyller besökarna ett mål du tidigare satt upp?
  • Tar de sig vidare till underkategorierna du länkat i ditt inlägg?

Använd gärna Sociala medier, Facebook är en bra kanal för att testa ditt innehåll på ett mer målgruppsanpassat sätt, får du annorlunda resultat med betald marknadsföring av dina artiklar? engagerar dem sig eller faller innehållet det platt? Utnyttja möjligheterna med att nå ut ditt innehåll till fler potentiella läsare och sprid ditt varumärke på ett icke säljande sätt.

Och du… glöm inte bort ju tidigare du kan utvärdera dina resultat desto snabbare kan du utveckla ditt innehåll och därmed locka in fler besökare till din sida mycket snabbare.

Related posts